Helgens mat

Den här helgen jag ätit mest hela tiden tycker jag, liiite för mycket men det har varit hur gott som helst. I fredags blev det en ganska enkel laxrätt med potatis och romsås. Till efterrätt gjorde jag en citronpaj, riktigt läskande och god. Men det var lite pul innan jag blev färdig med den.

Citronpaj receptet!

Pajskal
0.5 dl florsocker
100 gram smör
0.5 dl mandelspån
0.5 krm salt 
1 st ägg
2 dl mjöl

Fyllning
2 st citroner
2.5 st gelatinblad
150 gram vit choklad
100 gram smör
0.5 dl vitt vin, eller champagne
1 st ägg 
2 st ägggulor
1.5 msk socker
3-4 st droppar gul karamellfärg


Pajdeg
1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Rör florsocker och smör mjukt och fluffigt.
3. Mal mandeln (tex. i en mortel) och tillsätt den.
4. Rör ner salt och ägg och sist mjölet. Låt degen vila i kylen i minst 30 min - gärna en timme.
5. Kavla ut degen på mjölat bord och använd hälften av den till att klä pajformen. Nagga botten med en gaffel och ställ in i kylskåpet i ytterligare 15 min.
6. Grädda i ca 20 min tills tarten fått fin färg. Ta ut den ur ugnen och låt den stå och svalna. 
Fyllning
7. Tvätta citronerna och raspa av skalet med rivjärn. Dela citronerna sedan på mitten och pressa ur saften i en liten skål.
8. Blötlägg gelatinbladen i lite kallt vatten i en skål.
9. Smält choklad och smör i en bunke över hett vattenbad på spisen.
10. Tillsätt citronrasp, vitt vin och mixa slätt med mixerstav. Eller kör i matberedare. Det ser ut som om den har skurit sig, men blir slät när man mixat den.
11. Vispa samman ägg, ägggulor, socker, och pressad citronsaft i en rostfri kastrull. Sätt den på svag värme och hetta upp under ständig vispning. Ta bort från värmen när blandningen tjocknat.
12. Krama ur vattnet ur gelatinbladen och lägg dem det varma äggvispet. Rör om så det löser sig.
13. Rör ner äggblandningen i chokladblandningen och vispa så det landar sig väl. Häll det i pajdegsskalet och låt svalna. Ställ i kylskåpet.




Vi tog lite vaniljvisp till, gud va gott! :D
Receptet är ifrån "Halv 8 hos mig"




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0